willem_langoor.jpg
09 maart 2023

Met het Merk Manuele Therapie opnieuw de wereld in

Ambassadeur Sander van Dam, young professional Marjolein Tetteroo en marketingexpert Jorick Zijlstra werken als projectgroep hard aan één van de drie projecten van de NVMT van dit jaar: Het Merk Manuele Therapie. Willem Langoor is projectleider en vertelt erover.

Willem: ‘Het begon met scripties van studenten manuele therapie over de bekendheid van het vak. Deze studenten vroegen zorgverleners en patiënten wat het beeld is dat zij hebben van ons vak. En tot onze schrik was een van de conclusies dat het beeld niet verschilt met dat ruim 10 jaar geleden. De studenten kregen steeds dezelfde antwoorden op hun vragen. Antwoorden die een verouderde kijk op de manuele therapie weergeven. Wij vinden natuurlijk dat dat geen recht doet aan het vak dat we uitoefenen. Dus hebben we gezegd: hoe gaan we opnieuw, gecoördineerd en geregisseerd de manuele therapie opnieuw de wereld inbrengen? Als vereniging verenig je je omdat je samen iets wilt bereiken, als groep. Daarom moeten we ervoor zorgen dat we samen, met iedereen, hetzelfde beeld geven. Met een pakkend en goed verhaal maak je veel meer impact. Dat is precies waar we nu mee bezig zijn.’

De opblaasfase
Het projectteam schreef eerst een goede briefing. En ze besloten de nieuwe invulling van het merk op te hangen aan het beroepscompetentieprofiel dat in juni verschijnt. Vervolgens kwam het marketingbureau erbij. ‘Die hebben een strategie voor zulke opdrachten: eerst plat slaan. En daarna opblazen, met de juiste lucht.’ In die opblaasfase zit het team nu. ‘We kijken stap voor stap voor stap wat er is en wat er gebeurt als we ergens aan draaien in de plannen. Heel zorgvuldig. We testen de voorstellen in de werkgroep. En we betrekken uiteraard andere manueeltherapeuten: is dit ook echt iets?’

Voor manueeltherapeuten, verwijzers en patiënten
‘Het marketingbureau levert een mediacommunicatie-pakket op dat we goed kunnen gebruiken voor een communicatie-agenda. We maken een plan voor verwijzers en patiënten. En we laten duidelijk zien wat de manueeltherapeut doet. Wat onze meerwaarde is voor patiënten. Huisartsen zijn een belangrijke samenwerkingspartner. Uit die eerdergenoemde scripties blijkt dat we niet goed in beeld komen. Een huisarts verwijst vooral als hij of zij je al kent. Als huisartsen weten wat we doen, dan zoeken ze ons makkelijker op en betrekken ze er meteen ook andere zorgverleners bij.’

En het leuke is: onderweg kwamen Marjolein, Sander en Willem de Belgische zustervereniging tegen. Sander doet een master in Brussel en een van zijn docenten zit in het bestuur van de Belgische vereniging. ‘Die worstelen met exact hetzelfde vraagstuk en zijn ook een projectgeroep begonnen om de branding in orde te maken. We trekken gelijk op en hebben veel contact. Zo leren we van elkaar.’  

Mooi vertellen over iets moois
De opdracht is gelukt als de buitenwereld beter weet wat de manueeltherapeut doet. Als er iets moois is waar mooi over verteld wordt. Als het Merk Manuele Therapie goed gepresenteerd wordt.

In juni dit jaar wordt het beroepscompetentieprofiel gepresenteerd, samen met Merk Manuele Therapie. En dan willen Marjolein, Sander en Willem heel graag weten wat je ervan vindt!